روانشناسی انتخاب ساز

میل و انتخاب بسیاری از موارد پیرامون ما ریشه در گرایشات حسی و روانی ما نسبت به آن موارد را دارد.
به عنوان مثال در روانشناسی رنگها گفته میشود که انتخاب هر رنگ می‌تواند منعکس کننده خصوصیاتی از فرد باشد که در نتیجه به شناخت بهتر او کمک میکند .
و یا مثلا انتخاب نوع وسیله نقلیه برای مسافرت توسط افراد (هواپیما,قطار،سواری،،کشتی و …)می تواند ریشه در بعضی از خصوصیات روانشناسی آنها داشته باشد.
همچنین در دنیای موسیقی انتخاب یک ساز نیز می تواند دلایل روانی و احساسی زیادی داشته باشد بطوری که احتمال اینکه فردی پر جنب و جوش و فعال که انرژی و تحرک بالایی دارد ساز « سه تار » را که حجم صدای کمی نسبت به بقیه سازها و البته فیزیک ظریفی هم از نظر ساخت دارد در صدر علاقه و انتخاب خود قرار دهد و از طرفی انتخاب سازی مثل « گیتار برقی » برای افرادی آرام که از سر و صدای زیاد دوری میکنند دور از ذهن است و دقیقا به دلیل همین عدم آگاهی افراد از شخصیت ذاتی سازها و آلات موسیقی و شاید توصیه های اشتباه افراد ناآگاه هست که بسیار از هنرجوهای موسیقی در همان چند جلسه اول از دوره آموزش خود با شکست روبرو میشوند.

البته که بسیاری از سازهای موسیقی خصوصیات چند بعدی و عامه پسندی دارند و بیشتر آنها با سلیقه و ذائقه مردم همخوانی دارند اما باز هم در بین همین سازهای عامه پسند نیز میتوان انتخاب سازی که به خصوصیات فرد نوازنده نزدیکتر است را انتخاب نمود.
بسیاری از افراد و نوازنده های حرفه ای ،سالها وقت خود را با توجه به علاقه اصلی خود به سازهای کوبه ای صرف کرده اند ،و این موضوع به این معنی نیست که انواع دیگر سازها را نمی پسندند بلکه با نواختن سازهای کوبه ای حس بهتر و عمیق تری می توانند برقرار کنند.
در جوامع مختلف بشری و با توجه به فرهنگهای مختلف ، گرایشهای افراد نیز متفاوت هست . معمولا افراد نسبت به سازهای مخصوص فرهنگ و مرز و بوم خود کشش و اقبال بیشتری دارند و این حس پس از قرنها مثل نوعی ژن و اصطلاحا در خون افراد آن منطقه جای گرفته است.
البته که با پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی مثل موبایل و شبکه جهانی متصلی بنام اینترنت ،فرهنگها به هم نزدیک تر و مرزها برداشته شده اند .به همین دلیل علاقه مندی افراد نسبت به سازهایی که در گذشته نماد فرهنگ و ذائقه خاص جغرافیایی آنها بوده دستخوش تغییرات شده و احتمالا روزی خواهد رسید که بیشتر سازهای جهان در همه جای این کره خاکی شناخته شوند و اتفاقا به دلیل همین پیشرفت تکنولوژی و دیده شدن و رونمایی از سازهای مختلف به جهانیان،افراد با حق انتخاب و دست بازتر، ساز مورد علاقه خود را با توجه به خصوصیات هر ساز و خصوصیات شخصی خود همسو و همگن می سازند.

دیدگاهتان را بنویسید